» direct naar zoek en menu

Tijdschrift voor webwerkers » Artikel #43

Website usability - Enkele eenvoudige aandachtspunten

Internet heeft miljoenen gebruikers. Om oog te hebben voor de effectiviteit en efficiëntie van de website en de tevredenheid van gebruikers is het nuttig om bij het bouwen van een website aandacht te geven aan usability. Je komt daarmee al een heel eind met slechts enkele eenvoudige aandachtspunten.

Het zou mooi zijn wanneer in het projectplan voor de bouw (of verbouwing) van een website ruim plaats is ingeruimd voor usability-onderzoek. Je meet dan vooraf de gebruikerswensen van de doelgroep, kijkt naar de usability-scores van de concurrenten op internet en tijdens de bouw voer je meerdere testen uit met gebruikers. De praktijk is veelal anders: er is onvoldoende budget, tijd of kennis beschikbaar om dit allemaal optimaal te doen. Maar dat hoeft gelukkig geen excuus te zijn om dan maar helemaal geen aandacht te geven aan de usability van de website.

Geef het aandacht

Een beetje extra aandacht kan namelijk helemaal geen kwaad, en kost niet veel moeite. Ook al heb je het voornemen om de website lekker makkelijk en gebruikersvriendelijk te maken, zonder specifieke aandacht zul je toch ongemerkt voor de hand liggende dingen over het hoofd zien.

Je kunt bijvoorbeeld af en toe eens door de bril van de gebruiker naar de website kijken. Het is handig om dit al vanaf de ontwerpfase van de bouw te doen. Het omzetten van gevonden verbeterpunten in het ontwerp van de website of een webpagina is immers ‘tijdens de rit’ nog goed te doen.

Kijk eens vanuit het perspectief van een willekeurige websurfer naar deze voor de usability van je website belangrijke aandachtspunten:

Heb je deze tien punten nagelopen en kun je in alle eerlijkheid het merendeel van deze vragen positief beantwoorden, dan heb je grote kans dat de gebruikers van je website tevreden zullen zijn.

Gezond verstand

Het nalopen van deze aandachtpunten is gewoon een kwestie van doen. Denk niet dat jij als webdesigner, techneut, projectleider, of welke rol je ook hebt bij het bouwen van de website, het toch niet zou kunnen. Niet voor niets wordt het wat bijzondere begrip Usability vaak gebruikt samen met termen als Simpel en Eenvoudig. Neem wat afstand van je vakgebied en gebruik je gezond verstand om de website te bezien vanuit het perspectief van de gebruiker. Vind je dit lastig, vraag dan de hulp van een willekeurige gebruiker. Laat een familielid of kennis over jouw website surfen en neem stilletjes waar hoe dit gaat. Hoe je het ook doet, wat aandacht voor usability levert vrijwel altijd een aantal verbeterpunten op.

Hoe nu verder

Goed. Je hebt aandacht gegeven aan usability en je weet nu wat je nog kunt verbeteren aan de website. Je zult echter niet in alle gevallen weten hoe je die verbeteringen vervolgens kunt realiseren in het ontwerp en de codering van je website. Hiervoor zijn vele richtlijnen bedacht en beschikbaar op internet. Kijk eens in het archief van NAAR VOREN of elders op internet. Heb je daarvoor onvoldoende zin of tijd, maak het jezelf dan gemakkelijk door deze checklists te downloaden. Wil je op enig moment eens wat dieper duiken in het onderwerp usability, dan kun je kiezen uit vele boeiende boeken die over dit onderwerp zijn geschreven.

Auteur

Oskar van Rijswijk

schreef samen met peter kassenaar over de usability van websites een dik handboek. Hij mijmert er ook regelmatig over in LOGos, zijn weblog.

Oskar werkt bij een vakbond, geeft usability advies en is al vele jaren als hobby en professioneel bezig op internet.

Publicatiedatum: 02 april 2003

Let op

Naar Voren is op 18 juli 2010 gestopt met publiceren. De artikelen staan als een soort archief online. Het kan dus zijn dat de informatie verouderd is en dat er inmiddels veel betere of makkelijkere manieren zijn om je doel te bereiken.

Copyright © 2002-heden » NAAR VOREN en de auteurs