» direct naar zoek en menu

Tijdschrift voor webwerkers » Artikel #12

Help! ik wil een website! - Maar wat moet ik dan doen?

Je stuurt je de hele dag het ongans aan folders en nog vragen mensen of je ‘internet hebt’. Want de informatiehonger blijft groot. De internet-hype mag dan wel voorbij zijn, maar internet zelf blijft voorlopig nog wel even. Zo’n website voor je bedrijf, da’s eigenlijk best wel handig. Maar hoe pak je dat aan?

Stap 1: Brainstorm!

Ga aan de keukentafel zitten en ga even nadenken. Wie zijn je klanten? Heeft die groep de beschikking over internet? Wat zou nou echt handig zijn op je site? Wat heb je te melden? Wat wordt er nu gedaan aan internet? Wie zou in jouw organisatie verantwoordelijk zijn voor de internetsite? Je hoeft het allemaal niet zeker te weten, maar er alvast over nadenken is nooit weg. Sterker nog, het is heel erg belangrijk. Uiteindelijk bepaal jij namelijk wat er op je website komt. Maar maak in je hoofd bijvoorbeeld ook een kostenplaatje er op. Wat mag of kan de site kosten? De antwoorden op die vragen heb je namelijk later hard nodig.

Stap 2: Zoek professionele hulp.

Dat betekent niet dat je de stichting Korrelatie moet bellen, maar meer dat je iemand zoekt die de site voor jou gaat maken. Hier komen de vragen uit stap 1 van pas. Want als je slechts een kort tekstje met een informatieformulier op je site wilt hebben, dan kun je beter een handig neefje vragen of een enthousiast hobbyende werknemer.

Maar wil je iets meer, dan moet je echt het circuit van professionele webdesigners betreden. Ook daar geldt voor dat er veel gradaties zijn. Voor een gelikte presentatiepagina kun je eigenlijk overal wel terecht, maar voor high-tech webwinkels met geïntegreerd ‘backend’ moet je zeker even wat speurwerk verrichten. Het makkelijkste is dat nog altijd via het aloude netwerken. Je kent vast wel iemand met een site zoals jij die wilt hebben. Vraag die persoon eens naar de verantwoordelijke sitebouwer en vraag en passant eens hoe de ervaringen met die mensen waren. Luisterden ze goed? Kwamen ze afspraken na? Erg belangrijk allemaal.

Denk ook even terug aan stap 1. Denk je dat jouw klanten een rustige, simpel aandoende site zien zitten dan moet je niet je heil zoeken bij een specialistisch bureau op het gebied van moeilijke flash-animaties. Een tijdje op internet surfen helpt ook erg goed. Veel webdesignbedrijven hebben een zogenaamd portfolio online staan, een overzicht van representatief werk. Als je iemand hebt gevonden die waarschijnlijk aan jouw wensen tegemoet kan komen, dan moet je ze eens bellen of e-mailen. Is de reactie ongeïnteresseerd en afhoudend, dan is het misschien handig om een ander te zoeken. Je moet immers een tijdje met ze samenwerken.

Stap 3: Praten, praten, praten

Goed, we hebben nu de specialisten in huis, nu begint het pas. Want een professioneel webdesignbedrijf komt altijd graag bij de mensen thuis, of op het werk natuurlijk. Ze willen praten over de site, over je bedrijf, over hun bedrijf en over jouw wensen. Ha! Daar hebben we stap 1 weer. Neem je kladblok met aantekeningen van die stap mee en hou je hoofd koel. In het eerste gesprek is het goed mogelijk dat een aantal van jouw wensen onuitvoerbaar zijn. Accepteer dat, de webbouwers weten immers meer van webbouwen. Maar onthou wel dat jij het meeste verstand hebt van jouw klanten. Uiteindelijk zitten jullie er allemaal voor hetzelfde doel. Een mooie en praktische site neerzetten.

Stap 4: Ontwerp

Als je uitgepraat bent met de webbouwers, dan gaan ze aan het werk. Ze maken een eerste ontwerp. How many designers would it take to change a light bulb? I’m not changing anything! Een oud grapje en natuurlijk zwaar overdreven. De onwil van vormgevers om zaken te veranderen is legendarisch, maar de meeste webdesigners weten tegenwoordig heel goed dat ze goed naar jou moeten luisteren. Maar hou er rekening mee dat de ontwerper natuurlijk vierkant achter zijn werk staat. Laat je er niet van weerhouden om kritiek te geven. Het wordt jouw site, dus als jij iets totaal niet ziet zitten, dan moet je dat vooral zeggen. Hou wel je oren open voor argumenten. De mensen waar je mee werkt hebben immers vaak meer kaas gegeten van internet dan jij. Na het eerste ontwerp volgen de aanpassingen, net zo lang tot er een voor alle partijen bevredigende site ligt.

Stap 5: Bouw

Als het definitieve ontwerp is vastgesteld, dan kan de daadwerkelijke bouw beginnen. De site wordt casco neergezet. Er worden sjablonen gemaakt om straks te vullen met de door jou aangeleverde teksten. Daarna wordt de site opgetuigd. De teksten en foto’s die nodig zijn worden geplaatst en de site wordt getest. Onderschat overigens dat optuigen niet. De site kan er nog zo goed uitzien, maar als de tekst en de foto’s niet deugen, dan haakt de klant wel meteen af. Zorg ervoor dat je tijd en budget vrijmaakt voor de teksten en foto’s. Laat er ook een professionele kracht naar kijken. Een grammatica-fout in een tekst kan je imago veranderen van professioneel bedrijf tot prutsers.

Stap 6: Klaar!....?

Na een tijdje testen zijn de kinderziektes uit de site gehaald en is jouw eigen webpagina klaar. Hij wordt op internet gezet. Verspreid de URL en de eerste bezoekers komen binnen, maar ze komen niet vanzelf. Laat je bestaande klanten weten dat je een nieuwe website hebt. Maar zorg er ook voor dat het adres op je briefpapier en ander drukwerk komt. Adverteer eens in de lokale krant, of organiseer een leuke actie met jouw site. Als het adres eenmaal bekend is, dan komen er steeds meer bezoekers. En dan kan het echte werk beginnen.

Stap 7: En verder!

Want natuurlijk zijn we nog lang niet klaar. Internet is nooit klaar. In ieder geval moet de site onderhouden worden. Er moet regelmatig wat nieuws te vinden zijn, en verouderde informatie moet aangepast worden. Wijs daarom iemand aan binnen jouw organisatie die verantwoordelijk is voor de website. Dat kan iemand zijn met internet als hobby, maar dat hoeft natuurlijk niet. Sommige webdesignbedrijven bieden een onderhoudstraining aan, waardoor zelfs de grootste newbie een site kan bijhouden. Ook een zogenaamd Content Management Systeem behoort tot de mogelijkheden. Dat is wel makkelijk, maar vaak ook duur. Spreek daar over tijdens de voorbereiding.

Nou, het einddoel is bereikt, we hebben een site, en die wordt ook nog onderhouden. Tijd om eens lekker achterover te leunen, toch? Mis! Nu moet de site nog worden geïntegreerd in je organisatie. Nieuwe klanten betekenen nieuwe vragen, meer werk. Dat moet allemaal verwerkt worden binnen jouw bedrijf. Dat kan een taaie klus zijn, maar werkt soms ook vanzelf. In ieder geval ben je nu al een heel eind op weg.

Auteur

Martijn van Es

is internetjournalist en adviseerde bedrijven en non-profit instellingen over hun presentatie op internet.

Daarnaast werkt hij aan diverse internetprojecten, zoals Utrecht Stories, Internetjournalist.nl en Naar Voren.

Publicatiedatum: 21 augustus 2002

Let op

Naar Voren is op 18 juli 2010 gestopt met publiceren. De artikelen staan als een soort archief online. Het kan dus zijn dat de informatie verouderd is en dat er inmiddels veel betere of makkelijkere manieren zijn om je doel te bereiken.

Copyright © 2002-heden » NAAR VOREN en de auteurs